ساخت جاده در افغانستان دو برابر بیشتر از ساخت جاده در دیگر کشورها هزینه دارد، این در حالی است که این جادهها به دلیل کیفیت پایین ماندگاری کمی دارند.
به گفتهی کارشناسان جادههای افغانستان با هزینههای گزاف و با کیفیت کم ساخته میشوند، حفظ و مراقبت از آنها صورت نمیگیرد و این جادهها زودتر از آنچه پیش بینی میشود؛ تخریب میشوند.
ساخت هر کیلومتر جادهی برون شهری در افغانستان بطور میانگین تا ۲ میلیون دالر هزینه دارد و شرکتهای قرارداد کننده حدود یکسال سالم ماندن این جادهها را ضمانت میکنند در حالی که به گفتهی آگاهان هرجاده باید بگونهی معیاری تا ۲۰ سال ضمانت داشته باشد.
نذیراحمد نجابی استاد بخش جادهسازی در دانشگاه پولیتخنیک اظهارداشت: "سرکها به شکل بسیار خراب و بدون تطبیق معیارها ساخته میشود بعد از سپری شدن وقت بسیار کم تخریب میشود و جز ضایع شدن هزینه و وقت چیزی دیگری برای کشور باقی نمیماند".
از سوی دیگر معین وزارت فواید عامه میگوید که در قانون تدارکات ضمانت برای سالم ماندن جادهها یکسال تعیین شده است که این مدت باید تا سه سال افزایش یابد و بودجهی کافی برای حفظ و مراقبت جادهها در نظر گرفته شود .
احمدشاه وحید معین وزارت فواید عامه در این باره گفت: "یگانه مشکلی که نتوانستیم این موضوع را در قسمت حفظ و مراقبت تطبیق کنیم، این است که بودجهی کافی در اختیار ما قرار نگرفت، بودجهای که ضرورت است تا سرکها در حالت مناسب باشد".
درهمین حال شهرداری کابل میگوید که ساخت هر کیلومتر از جادههای شهری نیز بیش از یک میلیون دالر هزینه برمیدارد.
عبدالاحد واحد معین فنی و مسلکی شهرداری کابل نیز معتقد است: "هرمشکلی که در سرک پیدا شود طبق قرارداد شرکت باید دوباره جور شود و ما ۲۰درصد قیمت قرارداد را در بانک داریم که اگر شرکت جاده را تعمیر نکرد قراردادی دیگر میخواهیم و با پول او جاده را تعمیر میکنیم".
در کشورهای منطقه مانند ایران ساخت هر کیلومتر بزرگراه برون شهری که دو خط جداگانه دارند به تمام علایم ترافیکی و تأسیسات ایمنی مجهز هستند و تا بیست سال ضمانت دارند؛ تنها حدود یک ونیم میلیون دالر هزینه برمیدارند.
طلوع نیوز ۰۸ جدی ۱۳۹۳