اگر افغانستان نتواند تا میانه ماه اکتوبر سال جاری میلادی، قرار داد اداره ترافیک هوایی را تکمیل بسازد و مسوولیت کنترول ترافیک هوایی را از نیروهای خارجی به دست بگیرد. بیشتر خطوط هوایی بزرگ ناگزیر خواهند شد تا از پرواز بر فراز فضای افغانستان خودداری کنند. این در حالیست که در فعلا سهم افغانستان از پروازهای عبوری هواپیماهای خارجی سالانه چهل و چهار ملیون دالر است.
در کنار انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به افغانان تا پایان سال دوهزار و چهارده میلادی، مسوولیت این نیروهای در بخش های دیگری چون اداره ترافیک هوایی در کشور نیز به دولت افغانستان انتقال خواهد یافت. این نیروهای پس از فروپاشی رژیم طالبان به افغانستان آمدند و برای کنترول پروازها و عملیات های هوایی در کشور، مراکز کنترول فضایی را در فرودگاه های نظامی و ملکی کشور ساختند و در این سیزده سال مسوولیت کنترول و هدایت پروازها را در کشور به دوش داشتند. مسوولان سازمان جهانی حمل و نقل هوایی گفته اند که اگر تا میانه ماه اکتوبر سال جاری، افغانستان نتواند کنترول فضایی را به دست بگیرد، احتمال دارد تا شرکت های هوایی از عبور بر فراز افغانستان خودداری کنند، که این کار می تواند ضربه بزرگی به اقتصاد افغانستان باشد.
داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردی در گفتگویی با طلوع نیوز در پیوند به این موضوع می گوید: " قبلآ کارها شروع شده. پیش از پایان سال دوهزار و چهارده میلادی که کنترول فضایی کشور به ما انتقال می یابد، افغانستان کاملآ آماده گی دارد. در قدم اول افغان ها با یک شرکت قراردادی کار کنترول فضایی را پیش خواهند برد. ما افغان هایی داریم که در این بخش آموزش دیده اند ولی به گونه عملی کار نکرده اند که یکی از مسوولیت های شرکتی که ما با آن قرار داد می کنیم این خواهد بود که افغانان را در این بخش آموزش عملی بدهند."
وزیر ترانسپورت و هوانوردی می گوید افغانستان جز یک کوریدور مهم هوایی به شمار می رود که هواپیماها از اروپا می توانند با عبور از فضای افغانستان به آسیای جنوبی و جنوب شرقی برسند.
داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردی می گوید: " ما از هر از پرواز عبوری چهارصد دالر می گیریم و این پول را سازمان جهانی حمل و نقل هوایی برای ما جمع آوری می کند، مثلی که برای دیگر کشورهای جمع آوری می کند. هر دو سه ما بعد این سازمان پول های جمع آوری شده را به یک حساب ویژه وزارت مالیه می پردازد."
از این رو می توان گفت که روزانه دولت از هواپیماهایی که تا ارتفاع بیش از هشت هزار بر فراز افغانستان عبور می کنند، تا یک صد و بیست هزار دالر امریکایی، ماهانه تا سه ملیون و ششصد هزار دالر و سالانه تا چهل و چهار ملیون دالر درآمد دارد که همه این پول ها از سوی سازمان هوایی حمل و نقل هوایی به یک حساب ویژه به وزارت مالیه افغانستان واریز می شوند.
طلوع نیوز ۰۸ جدی ۱۳۹۳